Monday, September 24, 2012

Cuka Epal Durra

Kronology Cuka Epal

Cuka epal telah lama digunakan sebagai tonik kesihatan sejak beribu tahun oleh orang-orang Greek & Mesir. Cuka epal ialah sejenis cuka yang diperbuat daripada bahan yang diproses dengan berbusa atau fermentation. Ini adalah proses pengasingan gula yang terkandung di dalam buah epal dengan menggunakan bakteria & ragi berwarna kuning keemasan dan dijual dalam bentuk semulajadi. Cuka epal sering digunakan untuk tujuan kesihatan selain digunakan dalam masakan.

"Cuka adalah kemudahan bagi semua manusia." [Riwayat Imam Muslim]

"Allah meletakkan keberkatan dalam cuka, ia telah digunakan para Nabi sebelum aku." [Diriwayatkan oleh Hadrat Aisyah, Muslim & Ibnu Madjah]

Kesan Pengambilan

Pengambilan cuka epal boleh menghilangkan kelesuan badan dan boleh dirasai perbezaannya  dengan pantas dalam masa beberapa jam sahaja.

Anda boleh melihat sendiri warna air kencing menjadi lebih jernih selepas meminum cuka epal. Ujian juga boleh dilakukan dengan menggunakan kertas litmus iaitu  kertas yang digunakan untuk menguji tahap pH. Sebelum pengambilan cuka epal, air kencing menunjukkan tanda berasid berbanding selepas pengambilan cuka epal yang menunjukkan air kencing akan lebih berakali.

Hati berperanan sebagai agen melarutkan bahan beracun yang terhasil di dalam tubuh. Pengambilan makanan seperti daging, ikan, telur, minyak kelapa hijau, cuka dan lain-lain sangat baik untuk hati.

Sebahagian ahli perubatan timur percaya bahawa tekanan perasaan atau dikenali sebagai "stress" adalah berpunca daripada hati. Cuka berperanan sebagai detokfikasi bagi membersihkan hati. Sejak dahulu lagi cuka & madu telah digunakan dalam bidang perubatan bagi kesihatan manusia sejagat.

Cuka epal sangat berguna bagi melarutkan deposit kalsium yang menyakitkan dalam tubuh manusia, sakit sendi seperti arthritis dan permasalahan lain.
Memperkenalkan Durra Apple Vinegar (Cuka Epal). Buatan Syria, 500 ml.


Kalium atau potassium membantu memecahkan lemak akan mengurangkan jumlah lemak yang ada pada arteri. Kalium boleh melembutkan tisu arteri yang seterusnya meningkatkan keanjalan arteri. Semua ini boleh mengurangkan risiko tekanan darah tinggi, strok atau serangan jantung.
Kalium atau potassium juga bertindak sebagai pencair darah semula jadi. Kalium dapat memecahkan lemak dan protein yang boleh menyebabkan darah menjadi pekat. Untuk kesihatan arteri, kalium menjalankan pengaliran darah dengan lebih lancar melalui arteri dan keseluruhan badan.

Cuka epal mengandungi pektin yang boleh menyerap kolesterol LDL dan lemak, supaya kedua-dua bahan-bahan boleh dihapuskan dari badan melalui proses perkumuhan semulajadi. Manakala asid amino yang berfungsi sebagai pembakar kolesterol LDL. Pengambilan cuka epal boleh meningkatkan hormon nitrik oksida semulajadi yang menghentikan pengeluaran angiotensin II. Hormon angiotensin II boleh menyebabkan arteri menjadi sempit (constrict) dan sempit.

Malic asid dan asid tartarik (acid tartaric) dalam cuka epal membantu memecahkan makanan yang begitu baik untuk pencernaan dan mengurangkan jumlah lemak yang tidak diperlukan oleh badan. Kedua-dua asid juga melancarkan proses peredaran darah, jadi kerja menjadi lebih mudah arteri. Asid yang terkandung dalam cuka epal juga membantu mengurangkan tahap trigliserida (triglyceride) dalam darah.


Rawatan Luaran











Rawatan Dalaman

Segelas air suam diisikan
1 sudu cuka epal.
1 sudu madu.
Kacau sehingga sebati lalu diminum.

Boleh juga ditambahkan dengan jus epal atau apa-apa bahan bagi menambah perasa.


Cuka Epal non Organik  RM 13 & Cuka Epal 100% Organik RM 15.


Hubungi saya segera. 


Hazeman Ahmad Ramdzan
012 6737385
hr.madanienterprise@gmail.com
www.hrmadani.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment